Dispens från lokala trafikföreskrifter - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst kan du ansöka om dispens från lokala trafikföreskrifter i Finspångs kommun för att kunna parkera, stanna eller trafikera en gata där det enligt föreskrifterna är förbjudet.
Denna e-tjänst kan INTE användas för transportdispenser eller för ansökan om trafikanordningsplaner.
Läs mer om de lokala trafikföreskrifterna och vad som gäller i kommunen kring dessa.
Din dispensansökan kommer att behandlas så fort som möjligt men besked lämnas normalt inom 14 dagar efter att ansökan är inskickad.
Om din ansökan blir beviljad kommer du få en länk till en betaltjänst av tillståndet. Vi skickar tillståndet digitalt efter erhållen betalning. Vi erbjuder ingen fakturering.
Tillstånd med dispens för upp till ett år kostar 1500 kr.
Tillstånd för kortvarig dispens på 1 - 5 dagar kostar 500 kr.
Tillståndet gäller under förutsättning att nedanstående villkor uppfylls.
När tillståndet används skall det alltid medföras.
Om tillståndet medger parkering skall det placeras på insidan av fordonets vindruta, så att hela tillståndet med reg.nr samt giltighetsområde är väl synligt utifrån.
Övriga villkor
att tjänsteutövningen kräver att fordonet uppställs enligt tillståndet,
att största försiktighet iakttages till förhindrande av olycksfall eller annan skada,
att uppställning sker på sådant sätt att minsta möjliga hinder i trafiken uppstår,
att trafikvakts och polismans anvisningar alltid skall efterkommas
att ledig parkeringsplats i första hand skall utnyttjas
DISPENSEN TILLÅTER INTE AVGIFTSBEFRIELSE PÅ AVGIFTSBELAGD PARKERINGSPLATS
Ansök via e-tjänsten
När du företräder ditt företag kan du använda din egen e-legitimation (tex BankID eller Mobilt BankID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistikmyndigheten SCB och Skatteverket så att du slipper fylla i dem själv.
Läs mer på sidan: Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se)
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Ansök via e-tjänsten som privatperson
I e-tjänsten väljer du "Mitt företag" och att du vill fylla i dina företagsuppgifter själv. Under organisationsnummer fyller du i ditt eget personnummer och fyller därefter i resten av ansökan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Fordonsuppgifter
Ändamålet med behandlingen
Syftet med behandlingen är för att kunna behandla din ansökan och ta beslut om dispens från lokala trafikföreskrifter i enlighet med Trafikförordningen (1998:1276).
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 365 dagar för avslutat ärende med status "Arkiverat"
Övrigt om lagringstid
- Uppgifterna gallras i Mina sidor 365 dagar efter att ärendet avslutats och därmed fått statusen "Arkiverat".
- Sparade ärenden som inte skickats in till handläggare kommer gallras i Mina sidor efter 30 dagar.
- Ärenden som fått status "Dispensansökan avslagen" samt "Dispensansökans tillståndsperiod upphört" gallras från Mina sidor efter 90 dagar.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter vi behandlar om dig kommer att delas till kommunens diariesystem, Kommunstyrelsen och det kan komma att delas med kommunens upphandlade parkeringsbolag. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har klagomål på vår behandling av personuppgiftshanteringen i e-tjänsten ta gärna en kontakt med Finspångs kommuns dataskyddsombud.
Dataskyddsombud
kommun@finspang.se
Växel 0122-850 00
Du har även rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunservice@finspang.se
Rosita Mathiesen
rosita.mathiesen@finspang.se
0122-859 16
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation