Ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnad - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVid ordinarie assistents sjukdom kan du söka ekonomiskt stöd för verkliga och skäliga merkostnader som kan uppstå, förutsatt att en vikarie har utfört assistansen i den ordinarie assistentens ställe. Merkostnaden utgörs av sjuklönekostnaden för ordinarie assistent.
Vid ansökan om ekonomisk ersättning för merkostnader vid personlig assistents sjukfrånvaro ingår sjuklön, semesterersättning, övriga kostnader som är reglerade eller föranledda av avtal och sociala avgifter. Som merkostnad räknas inte särskild sjukförsäkringsavgift, administrationskostnader, ränta eller utbildningskostnader.
Ansökan
Den assistansberättigade eller hens ombud ska skriftligt ansöka om ekonomisk ersättning för merkostnad vid varje tillfälle den ordinarie assistenten är sjuk. Ansökan görs regelbundet månadsvis.
Om den assistansberättigade har valt att överlåta ansökningsprocessen till sin assistansanordnare ska en fullmakt bifogas tillsammans med första ansökan om ersättning vid ordinarie assistents sjukfrånvaro. Du kan registrera en ny fullmakt i e-tjänsten.
Ansökan handläggs som ett sedvanligt LSS-ärende, dvs. som ett förvaltningsrättsligt ärende. Beslut fattas i enlighet med 9 § 2 LSS. Ett beslutsmeddelande skickas efter avslutad utredning via e-tjänsten.
Underlag
Till ansökan bifogas underlag som stryker att merkostnader har uppstått.
-
Sjuklista/vikarielista som visar vilka pass som varit bemannade och vilka som arbetat dessa pass.
-
Tidrapport till Försäkringskassan för ordinarie assistent.
-
Kopia på löneutbetalning – ordinarie assistent
-
Sammanställning av yrkat belopp som visar att faktiskt merkostnad finns.
-
Aktuellt kollektivavtal ska vara angivet.
-
Styrkande av merkostnadens storlek:
-
Ordinarie assistents lön, kronor per timme eller månad
-
Utbetald sjuklön kronor per timme
-
Semesterersättning under sjuklöneperioden, kronor per timme
-
Sociala kostnader under sjuklöneperioden
-
Övriga kollektivavtalsbundna kostnader (ex försäkring)
-
Hur karensavdrag är uträknat
Beslut och fakturering
När ansökan är hanterad får du ett beslut från oss via e-tjänsten. I beslutet framgår vilket belopp vi beviljat. Du skickar då en faktura till oss på beviljat belopp. På fakturan ska det framgå vilken brukare det gäller, det anger du med brukarens initialer, samt vilken period som avses.
Fakturaadress
Finspångs kommun
Box 5
612 21 FINSPÅNG
Referens: ZF362000
Finspångs kommun önskar att leverantören skickar e-fakturor via nätverket PEPPOL i fakturaformat PEPPOL BIS Billing 3.0
Finspångs kommun har Peppol ID: 0007:2120000423
Vi ytterligare frågor om e-fakturera kontakta fakturor@finspang.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Vårdnadshavare
Ändamålet med behandlingen
Syftet med behandlingen är för att kunna hantera din ansökan och ta beslut om merkostnader vid ordinarie assistens frånvaro/sjuklönekostnad i enlighet med Lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta § 9 p. 2 (1993:387).
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 90 dagar för avslutat ärende med status "Beslut"
- 30 dagar för sparade ärenden som inte skickats in för handläggning
- 30 dagar för ärenden som väntar på signering av annan part
Övrigt om lagringstid
Lagringstid innebär den tid inhämtade personuppgifter lagras i systemet. Efter lagringstiden tagit slut gallras uppgifterna i Mina sidor enligt den lagringstid som uppges.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter vi behandlar om dig kommer att delas till enhetens journalsystem. Uppgifterna gallras i verksamhetssystem 5 år efter avslutad insats och kommer därefter slutarkiveras i kommunens centralarkiv.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har klagomål på vår behandling av personuppgiftshanteringen i e-tjänsten ta gärna en kontakt med Finspångs kommuns dataskyddsombud.
Dataskyddsombud
kommun@finspang.se
Växel 0122-850 00
Du har även rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
kommun@finspang.se
LSS administration
lss.administration@finspang.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Grundläggande information
- Kalkylering av ersättning
- Uppgifter om den assistansberättigade
- Uppgifter om eventuell företrädare
- Uppgift om assistansanordnare och eventuellt ombud
- Styrkande av uppkommen merkostnad
- Fler parter som ska signera
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in