Enskild avloppsanläggning - ansökan
Här kan du ansöka om att anlägga en enskild avloppsanläggning för upp till 200 pe (personekvivalenter). Du kan också ansöka/anmäla om ändringar på din nuvarande anläggning.
I e-tjänsten kan du ansöka om följande
- Ansökan om inrättande av avloppsanläggning för vattentoalett (WC) + bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
-
Ansökan om inrättande av sluten tank för vattentoalett (WC)
-
Anmälan/ansökan om inrättande av avloppsanläggning för bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
-
Anmälan om ändring av befintlig avloppsanläggning
Dokument till ansökan
När du ansöker om ett enskilt avlopp så finns det flera dokument som behöver bifogas ansökan. Du kan bifoga dokumenten direkt i e-tjänsten eller skicka de med post.
På situationsplanen ska följande framgå
-
Förslag till placering och utformning av avloppsanläggningen (tänk på att alla delar i avloppsanläggningen ska vara utritade)
-
Fastighetsgränser och tillfartsväg
-
Uppställningsplats för slamtömningsfordon
-
Befintliga och/eller planerade byggnader på fastigheten
-
Egen befintlig eller planerad vattentäkt
-
Eventuell energibrunn (bergvärme) inom 50 meter från avloppsanläggningen
-
Andra vattentäkter inom 200 meter från avloppsanläggningen
-
Skala
-
Avstånd till vattendrag/sjö inom 100 meter från avloppsanläggningen
På sektionsritningen ska följande framgå
-
Avloppsanläggningen i tvärsnitt med höjd- och lutningsförhållanden.
-
Avstånd till markytan och grundvattenytan, eller berg, ska framgå.
-
Är någon av reningsstegen så kallade markbaserade reningssteg (infiltration eller markbädd) ska också följande framgå:
- Lutning på spridnings- och dräneringsrör
-
Anordningens och omgivningens höjdnivåer
-
Tjockleken och kornstorlek på anordningens olika lager
-
Placering av spridnings- och dräneringsrör
-
Befintlig marknivå
-
Nivå till högsta grundvattenyta och berg om dessa påträffas vid provgrävning
-
På vilken nivå (djup) som infiltrationen eller markbädden ska placeras
Teknisk beskrivning/information från tillverkaren om anläggningen - vid minireningsverk, fosforfällor, kompaktfilter/biomoduler etc.
Kornfördelningsdiagram/siktkurva/perkolationstest, om du ska anlägga en infiltrationsanläggning.
E-legitimation
När du ska ansöka om avlopp i e-tjänsten behöver du logga in med e-legitimation (tex BankID eller Mobilt BankID) för att legitimera dig.
När du har ansökt
Efter att vi har fått in din ansökan eller anmälan kommer vi kontakta dig för att boka in ett platsbesök. Vid platsbesöket gör vi en bedömning av den planerade avloppsanläggningen och dess placering, vi bedömer även vilka skyddsnivåer för hälsoskydd och miljöskydd som gäller på fastigheten. När en ansökan är komplett har vi en handläggningstid på cirka sex veckor, tänk på att handläggningstiden kan bli längre om ansökan/anmälan inte är komplett.
När din ansökan eller anmälan är komplett och bedöms som godtagbar, meddelar kommunen tillstånd för anläggningen. Observera att du inte får börja gräva för avloppsanläggningen innan du fått ett beslut från kommunen och detta beslut vunnit laga kraft.
Avgift
För handläggning i ärendet tar vi ut en avgift enligt taxa som är beslutad av kommunfullmäktige. För ansökningar om avloppsanläggningar upp till 25 pe tas en fast avgift ut för åtta timmars handläggningstid, för större anläggningar tas en timavgift ut för den nedlagda tiden i ärendet.
För dig som inte har e-legitimation eller som har skyddad identitet
För att använda vår e-tjänst krävs det att du har en e-legitimation. Om du saknar en e-legitimation kan du läsa mer om de olika alternativen på e-legitimation.se.
Du kan även ansöka om avlopp genom att ladda ner vår pappersblankett. Blanketten ska sedan fyllas i och skicka in via post eller e-post. Om du har skyddad identitet ska du alltid söka via pappersblankett.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistikmyndigheten SCB och Skatteverket så att du slipper fylla i dem själv.
Läs mer på sidan: Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se)
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Syftet med att behandla personuppgifter är för att kunna behandla din ansökan och ta ett beslut om den sökta åtgärden enligt Miljöbalken (1998:808) och förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Vid behandling av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 30 dagar för avslutat ärende
- 30 dagar för sparat ärende
- 30 dagar för väntar på flerpartssignering
- Uppgifterna gallras i Mina sidor 30 dagar efter att ärendet fått statusen "Avslutat".
- Sparade ärenden som inte skickats in till handläggare kommer gallras i Mina sidor efter 30 dagar.
- Ärenden som väntar på flerpartssignering utan att signeras av samtliga parter kommer gallras från Mina sidor efter 30 dagar.
- Inkomna handlingar som inte tillhör beslutet rensas bort då de inte längre är aktuella eller gallras bort efter 10 år enligt informationshanteringsplan.
- De handlingar som kommer tillhöra ditt beslut bevaras i kommunens centrala arkiv för all framtid.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter vi behandlar om dig kommer att delas till enhetens dokument- och ärendehanteringssystem samt hanteras i enlighet med arkivlagen.
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Övriga upplysningar
Kontakta verksamheten, kommunens dataskyddsombud eller personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Informationsplikt
Om personuppgifter på andra personer uppges i ärendet är det ditt ansvar att se till att informera de personerna om detta.
Exempel på andra personer kan vara fakturamottagare eller fastighetsägare.
Om du har klagomål på vår behandling av personuppgiftshanteringen i e-tjänsten ta gärna en kontakt med Finspångs kommuns dataskyddsombud.
Dataskyddsombud
kommunservice@finspang.se
Växel 0122-850 00
Du har även rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
kommunservice@finspang.se
Miljöfunktionens expedition
miljo@finspang.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Fastighetsbeteckning
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation