Parkeringstillstånd rörelsehindrad - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDu kan använda tjänsten ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindrade om du vill:
- Göra en ny ansökan
- Förnya ditt parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
- Om du har förlorat ditt parkeringstillstånd för rörelsehindrade och behöver ett nytt.
Parkeringstillstånd för rörelsehindrad
För att beviljas parkeringstillstånd för rörelsehindrad krävs att du har en varaktig funktionsnedsättning. Detta tillstånd kan beviljas personer som själva kör motordrivna fordon eller personer som färdas som passagerare.
Ansökan om parkeringstillstånd ska göras hos den kommun där du är folkbokförd eller där du som EU-medborgare vistas.
Parkeringstillstånd som förare
Tillstånd beviljas endast om du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand. En samlad bedömning görs och grundas på samtliga funktionsnedsättningars påverkan på din förmåga att förflytta dig med eventuella hjälpmedel.
Parkeringstillstånd som passagerare
Tillstånd beviljas endast om du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand med eventuella hjälpmedel och inte ensam klarar av att invänta föraren vid målpunkten.
Ställföreträdare
Om du har en ställföreträdare ska registerutdrag från överförmyndarnämnden bifogas ansökan.
Läkarintyg
Ett läkarintyg ska bifogas ansökan.
Vid förlängningsansökan kan funktionsnedsättning, behov, varaktighet, förändrat behov behöva styrkas. Framgår det av tidigare intyg att behov är tills vidare/ livslångt så behövs inget intyg.
Ett gångtest utfört av fysioterapeut kan behövas för bedömning av din rätt till parkeringstillstånd för rörelsehindrad.
Den som söker parkeringstillstånd ansvarar själv för att skaffa och bekosta det utlåtandet. Ett intyg i sig är inte tillräckligt för att få ett parkeringstillstånd. Däremot utgör intyget en del av beslutsunderlaget.
Förlängning av tillstånd
För att undvika glapp, behöver ansökan inkomma minst 4 veckor innan befintligt tillstånd löper ut.
Har du bilagor, till exempel läkarutlåtande, kommer du att få möjlighet att bifoga dessa digitalt. Handläggningstiden är ungefär fyra veckor.
Om du vill göra din ansökan på en blankett så fyller du i den och skickar till:
Finspångs kommun
612 80 Finspång
För frågor om parkeringstillstånd, kontakta:
Färdtjänsthandläggare
0122-854 21
Måndag-tisdag, torsdag-fredag kl. 8-9
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Tolkbehov
- Vårdnadshavare
Vid all behandling av personuppgifter som lämnas via denna e-tjänst tillämpas den gällande integritetslagstiftningen. Det betyder att vi följer dataskyddsförordningen (GDPR) och annan svensk lagstiftning.
Den lagliga grunden för att behandla personuppgifterna är i enlighet med Dataskyddsförordningens artikel 6.1.e för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning. I nationell rätt är den lagliga grunden i Trafikförordningen (1998:1276) 13 kap. 8 §.
Personuppgifterna kommer att behandlas i syfte att kommunen ska kunna behandla ansökan och ta beslut om parkeringstillstånd.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Din ansökan, inklusive inskickade bilagor, bevaras i personakten för all framtid.
- Uppgifterna gallras i Mina sidor tre månader efter att beslutet har tilldelats den sökande.
Dina personuppgifter kommer att bevaras i enlighet med de lagkrav kommunen har att förhålla sig till ifrån gällande Arkivlag (1990:782).
Mottagare av personuppgifter
Uppgifterna på ansökan med bilagor lämnas till berörd handläggare, de kommer även förvaras i din personakt hos kommunen. Beslut om parkeringstillstånd delas med tillverkare av parkeringstillstånd. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part till exempel vid en överklagansprocess hos Länsstyrelsen, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Dina personuppgifter som lämnas på denna blankett kommer inte att föras över till ett tredjeland. Med tredjeland menas leverantörer som finns utanför EU/ESS och kommunen anlitar endast leverantörer som har bedömts ha en fullgod skyddsnivå enligt EU-kommissionen. De personuppgifter som inte omfattas av sekretessbestämmelser utifrån sekretess och offentlighetslag kan komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen, så kallade allmänna handlingar.
Övriga upplysningar
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
Finspångs kommun
612 80 Finspång
Telefon 0122- 850 00 (växel)
E-post kommun@finspang.se
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar, begära radering av dina uppgifter, inge klagomål eller andra frågor om personuppgiftshanteringen. Detta gör du enklast genom att ta en kontakt med kommunens dataskyddsombud.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på vår behandling av personuppgiftshanteringen i e-tjänsten ta gärna en kontakt med Finspångs kommuns dataskyddsombud.
Dataskyddsombud
Ann-Christin Larsson
kommun@finspang.se
Växel 0122-850 00
Du har även rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
kommun@finspang.se
Färdtjänsthandläggare
fardtjanst@finspang.se
0122-854 21