Färdtjänst och riksfärdtjänst - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om:
- Nytt färdtjänsttillstånd
- Nytt färdtjänsttillstånd efter tidigare avslag
- Förlängning av ditt nuvarande färdtjänsttillstånd
- Ändringar i ditt nuvarande färdtjänsttillstånd
- Riksfärdtjänst (resor utanför Östergötland)
Färdtjänst
Vad är färdtjänst
Färdtjänst är en del av den allmänna kollektivtrafiken för den som på grund av funktionsnedsättning har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller resa med allmänna kommunikationer.
Vem kan få färdtjänst?
För att bli beviljad färdtjänst måste du vara folkbokförd i Finspångs kommun. Du ska ha en funktionsnedsättning som beräknas vara i minst tre månader.
Det är funktionsnedsättningens omfattning som avgör om du har rätt till färdtjänst. Färdtjänst beviljas inte på grund av att allmän kollektivtrafik saknas eller är dåligt utbyggd. Hög ålder är heller inget skäl för att beviljas färdtjänst.
Ställföreträdare
Om du har en ställföreträdare ska registerutdrag från överförmyndarnämnden bifogas ansökan.
Medresenär
Som färdtjänstberättigad har du rätt att ta med dig en medresenär på resan. Medresenären betalar samma egenavgift som den färdtjänstberättigade.
Ledsagare
Om du har behov av aktiv hjälp under resan i fordonet kan du beviljas ledsagare. Behovet av aktiv hjälp under resan måste utförligt beskrivas i ansökan. Till ansökan ska ett läkarintyg bifogas som styrker behovet och förklarar vilken hjälp du behöver i fordonet under resan.
Läkarintyg
Vid en förstagångsansökan krävs intyg för att individen ska styrka funktionsnedsättning, behov och varaktighet. Med undantag då den sökande har fått beslut om/ bor på särskilt boende, gruppbostad, eller är över 90 år gammal.
Vid förlängningsansökan kan funktionsnedsättning, behov, varaktighet, förändrat behov behöva styrkas. Framgår det av tidigare intyg att behov är tills vidare/ livslångt så behövs inget intyg.
Utlåtande kan skrivas av läkare, arbetsterapeut, sjukgymnast eller annan med specialistkompetens.
Den som söker färdtjänst ansvarar själv för att skaffa och bekosta det utlåtandet. Ett intyg i sig är inte tillräckligt för att få ett färdtjänsttillstånd. Däremot utgör intyget en del av beslutsunderlaget.
Handläggningstiden är ungefär fyra veckor.
Har du bilagor, till exempel intyg, så har du möjlighet att bifoga dessa digitalt i din ansökan. Du kan även skicka in de bilagorna per post i efterhand.
Läs mer om färdtjänst på:
Riksfärdtjänst
Vad är riksfärdtjänst?
Riksfärdtjänst är resor som sträcker sig utanför Östergötland, från en kommun till en annan. I första hand beviljas resa med allmänna kommunikationer tillsammans med en ledsagare. Du ansvarar själv för att ordna någon som kan vara din ledsagare. Om handläggaren bedömer att resan inte kan genomföras med allmänna kommunikationer tillsammans med ledsagare kan du beviljas resa med annat färdsätt.
Vem kan få riksfärdtjänst?
Du som på grund av en stor och varaktig funktionsnedsättning inte kan resa till normala kostnader eller genomföra en resa utan ledsagare kan beviljas riksfärdtjänst. Du måste vara folkbokförd i Finspångs kommun och din funktionsnedsättning ska ha en beräknad varaktighet av minst tre månader.
Att ansöka om riksfärdtjänst
Ansökan görs för varje resa och ska komma in till Myndighetskontoret, vård och omsorg, senast tre veckor före planerat avresedatum. För resor vid jul och nyår ska ansökan göras senast 15 november.
Vid regelbundet återkommande resor till ett och samma resmål kan tillstånd beviljas under ett år.
Ändamål
Ändamålet med resan ska vara rekreation, fritidsverksamhet eller annan enskild angelägenhet.
Ställföreträdare
Om du har en ställföreträdare ska registerutdraget från överförmyndarnämnden bifogas ansökan.
Läkarintyg
Vid en förstagångsansökan krävs intyg för att individen ska styrka funktionsnedsättning, behov och varaktighet, med undantag om den sökande har beslut om färdtjänst eller parkeringstillstånd. Utlåtande kan skrivas av läkare, arbetsterapeut, sjukgymnast eller annan med specialistkompetens.
Den som söker riksfärdtjänst ansvarar själv för att skaffa och bekosta det utlåtandet. Ett intyg i sig är inte tillräckligt för att få riksfärdtjänst. Däremot utgör intyget en del av beslutsunderlaget.
Om du vill ansöka på en pappersblankett så fyller du i den och skickar till:
Färdtjänst
612 80 Finspång
Läs mer om riksfärdtjänst på:
https://finspang.se/omsorgochtrygghet/aldreomsorg/riksfardtjanst
Färdtjänsthandläggare
0122-854 21
Måndag-tisdag, torsdag-fredag kl. 8-9
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Tolkbehov
- Vårdnadshavare
Vid all behandling av personuppgifter som lämnas via denna e-tjänst tillämpas den gällande integritetslagstiftningen. Det betyder att vi följer dataskyddsförordningen (GDPR) och annan svensk lagstiftning.
Den lagliga grunden för att behandla personuppgifterna är i enlighet med Dataskyddsförordningens artikel 6.1.e för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning. I nationell rätt är den lagliga grunden lag om färdtjänst (1997:736) § 7 och vid riksfärdtjänst lag (1997:735) om riksfärdtjänst.
Personuppgifterna kommer att behandlas i syfte att kommunen ska kunna behandla ansökan och ta beslut om färdtjänst och riksfärdtjänst.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Din ansökan, inklusive inskickade bilagor, bevaras i personakten för all framtid.
- Uppgifterna gallras i Mina sidor tre månader efter att beslutet har tilldelats den sökande.
Dina personuppgifter kommer att bevaras i enlighet med de lagkrav kommunen har att förhålla sig till ifrån gällande Arkivlag (1990:782).
Mottagare av personuppgifter
Uppgifterna på ansökan med bilagor lämnas till berörd handläggare, de kommer även förvaras i din personakt hos kommunen. Beslut om färdtjänst delas med utförare av färdtjänst inom kommunen samt med Östgötatrafiken. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part till exempel vid en överklagansprocess i domstol, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Dina personuppgifter som lämnas på denna blankett kommer inte att föras över till ett tredjeland. Med tredjeland menas leverantörer som finns utanför EU/ESS och kommunen anlitar endast leverantörer som har bedömts ha en fullgod skyddsnivå enligt EU-kommissionen. De personuppgifter som inte omfattas av sekretessbestämmelser utifrån sekretess och offentlighetslag kan komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen, så kallade allmänna handlingar.
Övriga upplysningar
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
Finspångs kommun
612 80 Finspång
Telefon 0122- 850 00 (växel)
E-post kommun@finspang.se
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar, begära radering av dina uppgifter, inge klagomål eller andra frågor om personuppgiftshanteringen. Detta gör du enklast genom att ta en kontakt med kommunens dataskyddsombud.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har klagomål på vår behandling av personuppgiftshanteringen i e-tjänsten ta gärna en kontakt med Finspångs kommuns dataskyddsombud.
Dataskyddsombud
Ann-Christin Larsson
kommun@finspang.se
Växel 0122-850 00
Du har även rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
kommun@finspang.se
Färdtjänsthandläggare
fardtjanst@finspang.se
0122-854 21