Arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg och inkomstintyg - beställning
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som anställd eller tidigare anställd i Finspångs kommun beställa arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg, inkomstintyg, inkomstuppgift och intyg för förlorad arbetsinkomst.
Arbetsgivarintyg till a-kassa
Ett arbetsgivarintyg är ett intyg som A-kassan behöver för att kunna fastställa din arbetslöshetsersättning. På arbetsgivarintyget framgår din anställningsform, sysselsättningsgrad, månadslön samt hur många timmar du har arbetat respektive varit frånvarande under en angiven period. Ett arbetsgivarintyg utfärdas vanligtvis för 1 år tillbaka i tiden.
Inkomstintyg
Ett inkomstintyg bekräftar din nuvarande anställning i Finspångs kommun och innehåller uppgifter om anställning och lön. Ett inkomstintyg kan du behöva till exempelvis en bank eller en hyresvärd.
Inkomstuppgift
Inkomstuppgift lämnas efter begäran från försäkringskassan för beräkning av sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Uppgiften lämnas då direkt till försäkringskassans webbtjänst.
Intyg förlorad arbetsinkomst
Intyg om förlorad arbetsinkomst i samband med annat uppdrag kan lämnas från Finspångs kommun där löneavdrag och frånvaroorsak vid angivet tillfälle framgår.
Tjänstgöringsintyg
Tjänstgöringsintyget visar en sammanställning över din totala anställningstid i Finspångs kommun. På intyget framgår befattning, anställningstid och sysselsättningsgrad. Ett tjänstgöringsintyg kan du exempelvis behöva när du söker annat arbete eller utbildning.
Behöver du ett betyg från dina anställningsår i Finspångs kommun tar du istället kontakt med din chef.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du har skickat in din beställning till kommunen, handläggs ditt ärende i syfte att utfärda ett intyg. Intyget kommer sedan att skickas till dig via Mina sidor. Det lagliga stödet för att hantera dina personuppgifter i det här ärendet är:
För stöd för utlämnande av arbetsgivarintyg gäller lagen om arbetslöshetsförsäkring (1997:238) 47 § stycke 2.
För utlämnande av tjänstgöringsintyg gäller kollektivavtalet.
När ärendet avslutas kommer dina uppgifter, inklusive intyg, finnas kvar på Mina sidor i två månader. Därefter kommer ärende att raderas. Om du inte har hämtat ut ditt intyg inom två månader måste alltså en ny ansökan måste göras.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 månader
Mottagare av personuppgifter
Handläggare på HR-avdelningen.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Finspångs kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via kommun@finspang.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@finspang.se
HR-avdelningen
arbetsgivarintyg@finspang.se