Hemtjänst och särskilt boende - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som har behov av hemtjänst eller särskilt boende ansöka om hjälp och stöd.
Ansök via e-tjänst
Den som är i behov av insatser (den sökande) måste själv vilja ta emot stödet. Är du god man, förvaltare eller fullmaktshavare kan du ansöka om insatser till den du företräder. Du använder då din egen e-legitimation.
Du kan även använda e-tjänsten om du är vårdnadshavare till ett barn under 18 år som behöver hjälp. Om det finns två vårdnadshavare till barnet som behöver hjälp måste båda signera ansökan för barnet.
Som anhörig kan du ta kontakt med kommunens biståndsbedömare om du vill ha mer information om någon insats, eller boka ett hembesök med din närstående.
Är ni två personer i samma hushåll (make/maka, par eller sambo) som behöver stöd kan ni göra en gemensam ansökan. Båda behöver då signera med sin e-legitimation.
Ansök via blankett
Om du saknar mobilnummer och e-postadress, svenskt personnummer eller en e-legitimation kan ansökan göras via blankett. Fyll i den aktuella blanketten, skriv ut och signera den samt skicka till:
Finspångs kommun
Biståndshandläggarna
612 80 Finspång
Läs mer om hemtjänst och olika stödinsatser på kommunens webbplats
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Tolkbehov
- Vårdnadshavare
- Vårdnadsbarn
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende. Vid behandling av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Din ansökan bevaras i personakten för all framtid.
- Uppgifterna gallras i Mina sidor sex månader efter att beslutet har tilldelats den sökande.
Ett ärende inskickat till kommunen kan därefter eftersökas i kommunens arkiv, enligt gällande regler kring utlämnande av allmän handling.
Mottagare av personuppgifter
Biståndsbedömare på Myndighetskontoret, Vård och omsorg.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Finspångs kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via kommun@finspang.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Sociala myndighetsnämnden
kommun@finspang.se
Biståndshandläggare
bistandshandlaggare@finspang.se
0122-850 05