Eldstad och rökkanal - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du göra en anmälan när du vill installera en ny eldstad eller väsentligt ändra en befintlig eldstad.
Det är viktigt att lämna in en anmälan om installation av eldstad till kommunen så att du kan få ett startbesked och ett slutbesked från bygg- och miljöenheten. Om du inte gör detta så får du inte installera någon eldstad. Skulle du installera och börja elda i en eldstad utan beslut från bygg- och miljöenheten så är det förenat med en sanktionsavgift.
Mer information om installation av eldstad och rökkanal hittar du på kommunens webbplats.
Anmäl via e-tjänsten
Oavsett om du anmäler som privatperson eller som företrädare för ett företag så kan du använda din egen e-legitimation (tex BankID eller Mobilt BankID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör anmälan.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Handlingar
Nedanstående handlingar ska skickas in vid anmälan. Om någon av handlingarna saknas eller är otydliga kommer en begäran om komplettering skickas.
• Kontrollplan
En kontrollplan är ett dokument innehållande ett antal punkter som ska kontrolleras under projektets gång. I kontrollplanen ska det framgå vilka kontroller som ska göras, vem som utför kontrollen och vad kontrollerna kontrolleras mot. Det är du som byggherre som är ansvarig för att ta fram ett förslag till kontrollplan.
• Planritning
Planritningen ska redovisa eldstadens/braskaminens placering
• Fasadritning (om det krävs)
Fasadritning behöver bara tas med om det ska installeras en ny rökkanal med ny skorsten. Fasadritningen ska visa skorstenens placering och höjd.
• Intyg avseende prestandadeklaration
Detta följer oftast med vid köp av eldstaden
• Översiktskarta
Om det finns fler byggnader på fastigheten ska den berörda markeras tydligt.
Anmäl via blankett
Du som inte har e-legitimation kan istället anmäla via blankett och skicka in den via vanlig post.
Ifylld och signerad blankett skickas till:
Finspångs kommun
Bygg- och miljöenheten
612 80 Finspång
0122-852 24
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- GPS-koordinat kopplat till en fysisk person
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende. Vid behandling av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Finspångs kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via kommun@finspang.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
kommun@finspang.se
Byggfunktionen
bo-bygga@finspang.se
0122-852 24